fredag 30 juli 2010

Fortsättning...Del 3

När jag kom ut på parkeringen hade jag 3 stora vagnar med grejer efter kom Ove med lika många vagnar .Det såg omöjligt ut att få med allt ihop men tack vare Helges takbox och Volvons otroliga lastutrymme fick vi med oss rubbet. Det fanns även utrymme för lite färsk vit sparris .
Snabb färd tillbaks till båten och vi grejade 3 timmars gränsen. Ny resa genom Danmark och upp på den fantastiska bron som nu övergick till att bli en skräckens bro med ett nålsöga som skulle passeras för att nå friheten på andra sidan.Detta nålsöga i form av infartsbetalstationen
vissade sig vara en riktig rysare ty vid varje passering stod det en bastant tullare och kollade alla bilar.Men vår skyddsängel höll sin milda hand över oss så när det var min tur att betala började jag nervöst fumla med mitt kort vända det fel och det börja strula fram och tillbaka.
Tullaren som väntade på mig tyckte att jag tog så lång tid på mig att han flyttade sig för att hjälpa sin kompis på andra sidan.Snabbt hittade jag rätt bland knapparna bommen flög upp och framför oss var det lika fritt in i Sverige som Viktoria och Daniel uppför Storkyrkans gång.
Snabbt kort ax sedan mjukt stopp framför guppet så inte klirret skulle avslöja oss nytt ax och vi var fria. En snabb blick i backspegeln avslöjade att pärleporten slog igen i form av vår stadige tullare.Men vad gjorde väl det.
Oves kusin Kenta väntade oss och vi installerades i hans mysiga lilla lägenhet . Efter en liten välkomst whisky bar av det av till stammispubben där vi käkade en god middag. Tog en promenad till lilla torg där det var full rulle på uteserveringarna så det var bara att slå sig ner och ta sig en bira. Underbar sommarkväll

Torsdag

Efter en god frukost drog vi järnet upp till julita för att hinna se Sverige Danmark och senare även Ryssland Kanada . Däremellan hann vi starta grillen och grilla fläskkare och baka potatis som avåts med några glas av det nyinköpta vinet.

fredag

hemresa
Nu undrar väl alla vad som är vitsen med en sådan här resa samt vad är förtjänsten och då vill jag framhålla några viktiga faktorer

man skall vara pensionär så man inte måste ta semesterdagar eller annan ledighet
man skall lägga ut resan på fyra vardagar
man ska ha snälla kompisar på vägen ex. Ystad och Malmö som man kan hälsa på
man ska ha en god kompis det vill säga man kan bara vara två.(Då kan man ha maximal last)
är man tre går det bort för mycket vikt(större bil)
Vara noga med vikten
hålla hastigheten på väg hem så man inte blir stoppad och därmed kollad på lasten.

Janne



Ni undrar väl varför jag skickat med en hammarbyvideo.

Jo efter som vi alla är gnagare eller difare så vill jag inte störa detta alster med tråkningar men handen på hjärtat detta skulle även kunna

vara vi. Lyssna noga på Kentas text hur den passar med filmen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar