fredag 30 juli 2010

Stressade " panssisar" Del 2

Efter middagen bar det av till Ystads oas som likt en hägring ligger i hörnet av ...gatan.Denna hägring är verklighetens Kings Head som drivs av en tuff isländska nämligen allas vår Steina. En trevlig krögare som står pall för det mesta och med rappa svar tystar den mest påträngde
besökaren.Här känns det som alla är en enda stor familj med en storbildsteve i centrum där för dagen tre kronor gick vidare till kvartsfinal mot Danmark. Detta firades med en riktig stänkare Svarta Döden denna Isländska nationaldryck som Steina frikostigt bjöd på. Kvällen avslutade med att vi på lätta fötter vandrade hem till Janne och efter lite snack knoppade in.Det sista jag hörde från vår värd var att vi fick klara oss själva nästa morgon för han hade lite annat för sig fram på förmiddagen

Onsdag

Tidig start.Tysta som möss tassade vi ut för att inte väcka vår värd som måste ha mycket vila så han orkar sätta tänderna i de nödvändigaste reparationerna.Morgonen var strålande vacker och färden gick mot Malmö genom böljande gula rapsfält och grönskande skånska ängar.

Efter ny tankning passerade vi bron . Detta gigantiska bygge som det varit så mycke snack om . Alla olycksprofeter till trots har bron blivit en succé både trafikmässikt och miljömässigt.Trafiken har slagit alla rekord med goda inkomster för staten och miljön visar att den nya genomströmningen tack vare pelarna och den nya ön har givit friskare vatten och en bättre bottenfauna med bl.a. musselbankar och större fiskbestånd. Kostnaden idag är 350 kr en väg som kan betalas med kort i automaterna sen väntar en över 2 mil vacker upplevelse till man når Danmark. Efter ca 16 mils körning är vi nere i Rödby där färjan väntar för transport till Putgarden och Calles. Vi har tur och kan betala 500 danska kronor och åka på direkt. Dealen är att om man kan handla och återkomma inom 3 timmar så får man tillbaks 150 Danska kronor. De finurliga danskarna erbjuder en värdekupong på 250 danska kronor om man väljer att handla på båten och inte ta de 150 kr i kontanter.

Så här gäller det att elda på pang in på Calles rycka vinexperten jag lärde känna från förra året och ladda med vin. Efter 12 kartonger säger han att jag bara är uppe i 54 l och har ytterligare 36 l kvar bara att jobba vidare med ytterligare flaskor och några bag and boxar.
Sen är det ölen 110 liter men för viktens skull nöjer jag med 8 flak = 63 l Starkspriten 10 l blir istället 30 l och lättvinet 22 l blir 4 l
Varför denna spridning jo man måste hela tiden ha koll på vikten ! flak bira väger 8,3 kg i mitt fall blir det 66 kg vinet 90 l blir ca 100 kg
starkspriten ca 30 kg totalt 220 kg ove hade ungefär samma dtv 220 kg och totalt hade vi 440 kg. Volvon enl. reg. tar en last av 490 kg inkl. pass. dvs Ove som ju är en liten lätt kille på 100 pannor. Så spritvikten skulle igentligen vara 390-400 kg.
Varför detta snack om vikter och inte om vad man får ta med sig.Jag tänkte att denna lilla reseskildring även skulle vara en liten lärobok om hur det funkar. Tullen bryr sig i stort sätt inte om mängden sprit man har utan det viktiga för dom är vikten. Tar dom en så är det bara upp på en våg som kommer att vissa om du är för tungt lastad .Är du det får du pröjsa 100 kr /kg i övervikt vilken kan bli väldigt dyrt. Så ha alltid koll på vikten och inte procenten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar